زمان آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ در استان خراسان رضوی اعلام شد بازداشت قاتل فراری| جزییات درگیری عجیب و مرگبار دو جوان در خیابان چه بود؟ مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران
سرخط خبرها

بازی متقلبانه با سرمایه گذاران دیجیتالی

  • کد خبر: ۹۳۳۱۵
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
بازی متقلبانه با سرمایه گذاران دیجیتالی
اعتماد بیجای هزاران نفر به یک کانال تلگرامی زمینه کلاهبرداری کلان گردانندگان این شبکه اجتماعی را فراهم کرد.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛

روایت اول: دنبال کننده پروپاقرص

بیشترشان دنبال کننده پروپا قرص کانال تلگرامی بودند که ادمین آن علاوه بر ارائه اخبار دقیق در حوزه رمز ارز‌های دیجیتالی، مشاوره رایگان درباره خرید و فروش ارز‌های دیجیتالی نیز به اعضا می‌داد. کانالی تلگرامی که بالغ بر ۵۵ هزار مخاطب داشت و هر روز اخبار خوبی درباره رمزارز‌های دیجیتالی به اعضا می‌داد.
در کنار همه فعالیت‌های تخصصی در حوزه رمزارز، اقداماتی نظیر کمک خیرخواهانه و نیکوکارانه برای نیازمندان نیز در این کانال انجام می‌گرفت و مخاطبان خیلی محکم خود را دنبال کننده این کانال تلگرامی می‌دانستند تا اینکه آنچه نباید، رخ داد و این شبکه اجتماعی به ظاهر خیرخواه آن روی دیگر خود را نشان داد.

روایت دوم: استخر پول

خبرش تقریبا همه اعضای کانال را وسوسه کرده بود «سود ۱۲۰ درصدی برای سرمایه گذاران دیجیتالی» دعوت به همکاری در این طرح این گونه بود که اعضا رمز ارز‌های خود را به اصطلاح در «استخر پول» سرازیر می‌کردند و روز شمار ۱۲۰ درصد سود دریافت می‌کردند. مدت سرمایه گذاری نیز از هفت تا ۳۰ روز بود و علاوه بر ماندن آورده دیجیتالی سود کامل آن نیز به فرد سرمایه گذار بازمی گشت.

همچنین در این طرح اگر افرادی معرف دیگر اشخاص می‌شدند، علاوه بر سود ۱۲۰ درصدی ثابت، سود دیگری نیز در این باره دریافت می‌کردند و هرچه سطح معرفی‌ها بالا می‌رفت درصدی به این سود‌ها برمی گشت. ادمین به نوعی در این طرح علاوه بر سرمایه گذاری شخصی مخاطبان را نیز به سرمایه گذاری هرمی دعوت کرده بود. البته این طرح شاید برای سرمایه گذاری اولیه مخاطبان شیرین بود، اما پس از ادامه مسیر کام آن‌ها را تلخ کرد.

روایت سوم: ۵ شاکی در گزارش اولیه

طولی نکشید که طرح به ظاهر موفق این کانال تلگرامی با دنبال کننده زیاد به شگردی برای کلاهبرداری از اعضای کانال بدل شد و، چون مال باختگان نمی‌توانستند موضوع را به دیگر اعضا انتقال دهند پس از ارسال پیام به ادمین از کانال حذف می‌شدند و این گونه بود که صدای آن‌ها در بی خبری دیگر اعضا خاموش می‌شد.

یکی از مال باختگان این پرونده که چند روز پیش به مرکز پلیس فتای استان خراسان رضوی مراجعه کرده بود در اظهاراتش به کارشناسان این پلیس گفت: در طرح سرمایه گذاری کانال شرکت کردم و ابتدا سود خوبی به دست آوردم، اما در مرحله دوم پس از دریافت دوماه سود، از کانال حذف شدم و تمام ارز‌های دیجیتالی ام را از دست دادم.

این فرد ادامه داد: برای سرمایه گذاری در این طرح به عنوان استخر پول باید وارد لینک مشارکت می‌شدید و از طریق یک نرم افزار دسترسی به کیف پولتان را برای ادمین به میزان سرمایه دلخواه آزاد می‌گذاشتید. در این بین طبق مدت سرمایه گذاری مقرر تا ۱۲۰ درصد سود دریافت می‌کردید. ابتدا به ارزش دو دلار رمزارز سرمایه گذاری کردم و بعد از هفت روز به سود موجود دست یافتم، اما در مرحله دوم که ۱۶ میلیون تومان سرمایه گذاری کردم بعد از پرداخت سود به مدت دو روز از کانال حذف شدم و موجودی کیف پول دیجیتالی ام هم صفر شد.

البته این همه ماجرا نبود و دو تن از افرادی که به واسطه این فرد مال باخته به کانال مورد نظر معرفی شده بودند و از قضا ده‌ها میلیون تومان خود را در این طرح باخته بودند، به پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی مراجعه و علیه گرداننده اصلی کانال تلگرامی شکایت کردند.

روایت آخر: پلیس درصدد دستگیری متهمان است

روز گذشته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده کلاهبرداری سریالی گفت: از زمان طرح شکایت یکی از شهروندان مشهدی درباره این پرونده در مرکز پلیس فتای استان تاکنون چهار نفر دیگر نیز به مجموعه تخصصی پلیس مراجعه و علیه گرداننده یک کانال تلگرامی به اتهام کلاهبرداری شکایت کرده اند.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، مال باختگان تاکنون هفت هزار دلار چیزی بالغ بر ۲۱۰ میلیون تومان خود را در طرحی به ظاهر سرمایه گذارانه در حوزه رمزارز‌های دیجیتالی باخته اند که تحقیقات پلیس فتا برای شناسایی عامل یا عاملان این کلاهبرداری آغاز شده است.
این مقام ارشد پلیس فتای استان ادامه داد: متهم یا متهمان این پرونده با جلب اعتماد مخاطبانشان آن‌ها را برای سرمایه گذاری در یک طرح سود مند، فریب داده و با دسترسی به کیف‌های دیجیتالی آن‌ها از طریق نرم افزار‌های رایانه ای، سرمایه‌های دیجیتالی این افراد را کلاهبرداری و به نوعی سرقت کرده اند.

سرهنگ جهانشیری گفت: طبق ادعای مال باختگان، دلار‌های سرقت شده پول‌های وام، ثبت نام خودرو، وام ازدواج و ... بوده که شکات برای به دست آوردن سود ۱۲۰ درصدی برای مدتی کوتاه آن‌ها را در طرح این کانال تلگرامی متقلب سرمایه گذاری کرده بودند. با دستور قضایی کانال موصوف به مشاوره و خرید و فروش رمزارز‌های دیجیتالی با حدود ۵۵ هزار دنبال کننده مسدود شد و تحقیقات برای شناسایی گردانندگان آن ادامه دارد.
رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در پایان بیان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده احتمال افزایش کلاهبرداری گردانندگان این کانال تلگرامی در سطح کشور وجود دارد و از شهروندان درخواست می‌شود به هیچ وجه درباره سرمایه گذاری در حوزه رمزارز‌ها به افرادی که هیچ شناختی درباره آن‌ها ندارند اعتماد نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->